Als angst je verlamt

Als angst je verlamt

Iedereen voelt zich wel eens bang, angstig of zenuwachtig. Angst is een normale emotie die je helpt om te reageren wanneer er gevaar dreigt. Maar wat nou als gesprekken je angst aanjagen en je als ondernemer liever thuis blijft? Zo stap je gemakkelijk uit

Als ze tegenover me zit, vertelt ze hoezeer ze ervan baalt. "Het lijkt steeds erger te worden. Steeds vaker voel ik me in gesprekken snel ongemakkelijk en ook emotioneel." Het zit haar duidelijk in de weg. Gesprekken over koetjes en kalfjes vormen geen probleem. Maar haar mening geven of zich in een discussie mengen? Geen haar op haar hoofd die dáár aan denkt. Ook het onderwerp maakt niet uit. Zodra een gesprekspartner op een of andere manier haar woorden in twijfel lijkt te trekken of ogen laat afdwalen in de ruimte, dan gaat het mis. Het angstige gevoel in haar buik neemt haar over. De twijfel slaat toe en de enige gedachten zijn: 'Zie je, ik ben oninteressant', heb ik iets raars gezegd?, zal ik het dan fout hebben?'
Slikkend gaat ze over op koetjes en kalfjes. En zo snel als de situatie het toelaat, pakt ze haar jas en vertrekt. Thuis kan ze weer opgelucht ademhalen; 'Zie je, wat stel ik nou helemaal voor?' 'Wie zit er nou op mij te wachten?'.

Doorleven en doorvoelen werkt helend

"Ik wil zo graag een normaal volwassen gesprek kunnen voeren! Ik wil me niet steeds terugtrekken, maar voor mezelf opkomen. Ik wil assertief zijn."
In ons gesprek merk ik dat er twee dingen zijn die spelen. Ik kan voor een meer mentale benadering kiezen, maar besluit om eerst te werken aan inzicht en het doorvoelen van haar angst. Dit werkt helend en is voor nu het belangrijkste. Dus vraag ik haar twee stoelen in de ruimte neer te zetten; een voor haar angst en een voor assertiviteit. De stoelen staan naast elkaar. Met enige vastberadenheid gaat ze op de stoel van assertiviteit zitten. Als we hierover in gesprek gaan, vertelt ze dat haar assertiviteit er nog niet zo lang is. Eigenlijk pas sinds de geboorte van haar kinderen. Want als het om haar kinderen gaat, kan ze heel assertief reageren. Dan wel!

Vervolgens bevraag ik haar angst. Die is er al zolang ze zich kan herinneren. Zichtbaar neemt de angst bezit van haar. De tranen lopen over haar wangen als ze vertelt over vroeger. Langzaam ontvouwt zich het patroon; Het is dezelfde angst als toen ze als klein meisje aan tafel zat bij de grote mensen. Verloren moest ze toehoren hoe mensen die ze kende, uitgebreid over de tong gingen. Verschrikkelijk vond ze het! Bang voor hetzelfde lot, hield ze zich zo stil en onzichtbaar mogelijk. Zodra de situatie het toeliet, vluchtte ze naar haar kamertje. Daar was ze veilig.
Samen brengen we veranderingen aan in de energie die er speelt en bespreken we hoe ze op kan komen voor het kleine meisje in zichzelf. 

Beschermen en overleven

Dit gesprek is een goed voorbeeld voor hoe we in ons volwassen leven onbewust handelen vanuit gevoel. Dit is dan ook zeker géén uitzondering. Allemaal zijn we ergens in onze jeugd op een of andere manier gekwetst, waardoor we een beschermingsmechanisme hebben ontwikkeld. Met een belangrijke functie, want zo kon je opgroeien. Maar nu je volwassen bent is dit mechanisme niet meer nodig. Zoals hier ook blijkt, het kan je in de weg gaan zitten.

Voor jou

Ook jij kent vast momenten van angst. Ze zeggen wel eens 'een aanval is de beste verdediging', dus bereid je voor. Ga voor jezelf eens na:
1. In welke situatie voel ik me angstig?
2. Waar ben ik precies bang voor?
3. Hoe reageer ik nu?
4. Hoe zou ik willen zijn/reageren/handelen in zo'n situatie? Maak je eigen film; zie het voor je zoals jij graag wilt zijn/reageren/handelen.
5. Wie of wat kan mij helpen? Bedenk een plan van aanpak van maximaal 3 stappen; verzin een korte hulp zin, vraag of handeling die jou hierbij gaat helpen. Leer deze uit je hoofd.

Zo krijg je jezelf onder controle
1. Adem; Vaak vergeten we door onze angst adem te halen. Je energie gaat heel hoog zitten en je adem stokt letterlijk in je keel. Haal bewust rustig en diep adem. Daarmee breng je je energie omlaag. Herhaal dit een paar keer en voel hoe je hierdoor steeds rustiger wordt.
2. Nu je rustiger bent, volg je plan van aanpak
3. Doen; Kies er bewust voor om je deze keer niet door je angst te laten leiden, maar het vanaf nu anders te doen. Maak een innerlijke glimlach en doe het!

Is dit blog waardevol voor je geweest? Graag zie ik je reactie tegemoet onderaan deze pagina. Denk je dat anderen in jouw netwerk hier baat bij kunnen hebben? Je bent vrij om dit blog te delen. Graag zelfs!

Heb je behoefte om hier verder over te praten? Wil je weten wat ik óók voor jou kan betekenen? Laat je gegevens achter en ik neem contact met je op. In een kosteloos kennismakingsgesprek kun je zelf voelen of mijn coaching iets voor je is. 

Succesvolle groet,
Astrid

Leven en ondernemen is een proces waarin je continue moet ontwikkelen om te voorkomen dat je jezelf tegen gaat werken.

Astrid

Wil jij dit ook?

Vul hier je gegevens in en ik neem contact met je op!
Typ bovenstaande code over.