Lifecoach logo

Als geld niet gelukkig maakt

“Ik zou niets te klagen moeten hebben. Ik snap er helemaal niets van, hoe kan dat?” Dat geld niet gelukkig maakt, weten we over het algemeen wel. Maar waar word je dan wel gelukkig van?

“Ik snap er niets van, ik heb alles! Een mooi huis, een goedlopend bedrijf, een lieve man, schatten van kinderen en toch ben ik niet gelukkig?!” Als ik haar vervolgens vragend aankijk, begint ze te vertellen…..

Steeds dieper wegzakkend in het moeras van ondernemen, beschrijft ze een aantal situaties van de werkvloer. Moe, geïrriteerd en vol onmacht vraagt ze zich zelfs af of het ondernemerschap wel voor haar is weggelegd. Ze droomt van rust en gewoon lekker met haar werk bezig zijn. Al veel te lang sleept ze zich elke ochtend uit bed, brak van slechts een paar uurtjes slaap en moddert maar voort.

Reactiviteit

Om maar gewoon bij het begin te beginnen, vraag ik haar wat op dit moment het grootste probleem is? “Oh, die offertes!” Ze staat op het punt om met vakantie te gaan en wil graag die offertes de deur uit hebben. Om een goede offerte te kunnen maken, heeft zij input van haar medewerkers nodig. Door die afhankelijkheid weet zij nooit wanneer ze de offerte écht klaar kan hebben. En om niet in de problemen te komen, houdt ze nu bij haar klanten een slag om de arm. Wekelijks vraagt ze tijdens het overleg om input, waarop haar mensen zuchtend en steunend reageren op alle drukte en verplichtingen. Tja, ze begrijpt het ook wel. Iedereen heeft zo’n things-to-do-lijst met deadlines en klanten waar rekening mee moet worden gehouden. Ze kent het als geen ander. En wil daarom de druk bij haar medewerkers niet nóg hoger opvoeren.

Het probleem

Dit is een voorbeeld van reactief reageren. Om in de metafoor van het moeras te blijven, ze staat tot haar middel in de modder en komt geen meter vooruit. Reactief zijn betekent dat je je gedrag laat beïnvloeden door de situaties die om je heen gebeuren. Je reageert vanuit je gevoel, die vervolgens je gedachten en gedrag bepalen. En als jij nu denkt dat zij de enige is, moet ik je teleurstellen. Velen van ons doen dit dagelijks, meestal onbewust.

De oplossing

Om in haar benarde situatie verandering te brengen, maken we inzichtelijk wat er precies gebeurd. Wat blijkt? Een belangrijke waarde van deze ondernemer is ‘afspraak is afspraak’. Omdat zowel zij, als haar medewerkers hier niet aan voldoen, voelt ze die constante teleurstelling. Op mijn vraag wat ze wil, zegt ze: “Ik wil mijn offertes gewoon binnen een normale tijd bij mijn klant hebben. Daarbij wil ik ook dat mijn medewerkers op tijd hun input geven, zodat ik nog een dag speling heb om de offerte te controleren. We ontdekken dat ieder zijn eigen prioriteitenlijstje hanteert, maar dat deze niet op elkaar afgestemd zijn. Iedereen werkt hard om deadlines te halen, maar zij schiet er steeds bij in. Dit verklaart al een hoop.

Doordat we de situatie van alle kanten bekijken, wordt duidelijk wie zij als ondernemer is en welke normen en waarden ze in deze belangrijk vindt. Samen bespreken we wat zij kan doen om hier verandering in te brengen. Nu zet ze haar eerste stappen van reactief naar proactief ondernemen. Straks is zij niet langer slachtoffer van haar omstandigheden, maar creëert zij haar situaties. Dat geeft haar controle, de broodnodige flexibiliteit en veerkracht. Maar ook zelfvertrouwen en rust, omdat ze weet waar zij het voor doet. En zo kan zij aan het einde van de dag met een geluksgevoel naar huis.

Voor jou

Om uit een moeras te klimmen moet je snel handelen en je gewicht verdelen. Want als je wacht, sta je tot aan je nek in de drek! Om écht gelukkig te worden moet je leven en ondernemen op basis van je principes. Daarbij is handelen vanuit je normen en waarden belangrijk. Maar pro-activiteit is méér dan initiatieven nemen. Het betekent dat je verantwoordelijk bent voor je eigen leven. Proactief ondernemen betekent dat je gevoelens ondergeschikt maakt aan je waarden. Om dat te kunnen heb je kennis en bewustzijn nodig. Je moet weten wie jij als vrouw en ondernemer bent, hoe jij in elkaar steekt, welke normen, waarden, principes en doelen je nastreeft. Proactief ondernemen is je gedrag bewust kiezen. Want of we uit een moeras komen is afhankelijk van onze beslissingen, niet van onze omstandigheden.

Proactief zijn kan je leren. Meteen aan de slag dan maar? Kies een probleem op je werk of in je privéleven. Probeer vast te stellen of je er direct, indirect of geen invloed op hebt. Welke waarde vind je hierin belangrijk? Wat is een eerste stap die je kan zetten om je probleem op te lossen? En zet die stap ook daadwerkelijk. Succes!

Sta jij ook met je voeten in een moeras? Door meteen te handelen voorkom je dat je wegzakt. Dus strek je arm en ik haal je eruit. Mail mij je gegevens en ik neem contact met je op. Ervaar zelf wat mijn coaching ook voor jou kan betekenen.

Succesvolle groet,
Astrid

Geplaatst in Stress, Succes

Lifecoach logo

Voor succesvol leven en werken.