Astrid

Wil je meer weten?

Heb je een vraag of wil je weten of ik je verder kan helpen? Vul je gegevens in en ik neem contact met je op!
Typ bovenstaande code over.
Altijd alles zelf doen?

Altijd alles zelf doen?

Terwijl ze de hete damp van de thee blaast, vertelt ze over de hectiek binnen haar bedrijf. Ze kan goed organiseren, maar ze twijfelt soms of ze wel flexibel genoeg is in zulke hectische situaties.

Er zit een succesvolle en ambitieuze onderneemster bij mij aan tafel. Het gaat goed met haar en het bedrijf. Haar doelstellingen voor coaching is o.a. een betere structuur in tijd en taken. En terwijl ze de hete damp van de thee blaast, vertelt ze over de hectiek binnen het bedrijf: 'Ik belde laatst een medewerker en vroeg of hij naar mijn kantoor wilde komen. Het was zo'n typisch stress-moment en ik wilde mij relaxed voorbereiden voor mijn volgende afspraak. Daarom wilde ik mijn werkzaamheden tussen ons verdelen, maar pas drie kwartier later stond hij aan m'n bureau. Toen was zijn hulp niet meer nodig, ik had het grotendeels zelf al gedaan. Zo gaat het dus wel vaker en daar baal ik van!'

Talenten

Verder vertelt ze dat ze goed kan organiseren en in hectische omstandigheden meteen gaan handelen. Maar het maakt haar soms ook aan het twijfelen. 'Ben ik wel flexibel genoeg....?' Uit haar verhaal merk ik op dat ze een soort 'ingebouwd navigatiesysteem' heeft. Ze tikt haar bestemming in en bepaald de route. Zijn er files of wegwerkzaamheden, dan kost het haar een halve minuut om een nieuwe route te bepalen. Als ik haar dit vertel, moet ze lachten, 'ja', zegt ze, 'het duurt inderdaad een halve minuut, dan pas ik mijn route aan en behaal alsnog mijn doel.' Het had natuurlijk makkelijker en efficiënter gekund, maar het lijkt mij heel flexibel, dus waar gaat het dan écht om?

Valkuilen

Na een oefening wordt het duidelijk. Die medewerker die ze belt, luistert naar haar vraag. Aan haar stem en intonatie schat hij, onbewust, haar vraag op waarde in. Hij kwalificeert deze op een 4e plaats en gaat vervolgens aan het werk met de nummer 1 op zijn lijstje van werkzaamheden. Na 3 kwartier komt hij vervolgens bij haar kantoor. Inmiddels heeft haar navigatie een alternatieve route berekent en dus is zijn hulp niet meer nodig.

Het wordt haar duidelijk, haar woordkeuze en haar gebruik van stem en intonatie zorgen ervoor dat de medewerker haar vraag met prioriteit nummer 4 inschat. En dat terwijl zij deze vraag met 'code rood' had bestempeld! Haar talent om te navigeren in hectische situaties werkt feilloos en is pijlsnel, maar haar valkuil is dat zij hierdoor dingen alleen doet. Door het ontbreken van de prioriteit in haar vraag, wordt deze verkeerd geïnterpreteerd en zorgt voor miscommunicatie.

We bespreken dit uitvoerig, we proberen verschillende manieren uit en zoeken naar de juiste woordkeuzes en intonaties.

Tip: Zorg voor voldoende 'wagens van de wegenwacht op je route' en laat ze doen waar ze goed in zijn en voor betaald worden. Gebruik je stem om aan te geven waar je hulp bij nodig hebt en waarom. Vraag en spreek medewerkers dus aan op hun talenten, het geeft hen zelfvertrouwen en waardering, zodat jij weer een nieuw doel-vlaggetje neer kan zetten. :-)


Foto |  Martine Goulmy