Lifecoach logo

Kies je reactief of proactief?

Waarop baseer jij jouw keuzes? De ene ondernemer handelt meer impulsief, de ander maakt weloverwogen keuzes. Kies je in lijn met je doel of wens? Of besluit je als zich een mogelijkheid voordoet? Kortom, kies je reactief of proactief?

Onlangs vroeg een klant mij wat ik vond van de selfmade goeroes van deze tijd? Enigszins verbaast en geamuseerd vroeg ik: “hoezo vraag je dat?” Met opgetrokken wenkbrauwen zei ze: “Wat weten zij dat ik nog niet weet?” “Hoezo gaan al die mensen er naar toe?” Wat levert het mij méér op, dan bijvoorbeeld onze gesprekken?”

Dit soort vragen vind ik dus echt geweldig. Gewoon omdat ze er überhaupt over nadenkt en zich afvraagt waarom mensen veel geld neerleggen voor een online training, evenement of om een persoon te zien en te horen spreken? “Het intrigeert me, zegt ze,”

De meesten van ons worden reactief opgevoed

Voor mij heel herkenbaar; jaren geleden werd ook mijn aandacht getrokken door online berichten van succesvolle mensen die beweerden dé key tot succes in handen te hebben, of die mij – als ik instapte – hét geheim van de enige juiste oplossing prijsgaven en een mega omzet beloofden.

Ook ik heb veel geld uitgegeven aan online trainingen en bijeenkomsten die mij het ultieme succes beloofden. Natuurlijk was ik niet de enige. De hoeveelheid ‘likes’ en ‘comments’ deden mij doen geloven dat ik echt iets zou missen als ik deze kans voorbij liet gaan. Het trok massa’s mensen en ook ik ging erin mee. Na het trekken van mijn pinpas, startte ik vol enthousiasme.

Gedurende zo’n bijeenkomst of online module temperde mijn enthousiasme en begon ik langzaam af te haken. Verbaast over het aanhoudende enthousiasme van de anderen, rolden er bij mij allerlei gedachten over elkaar heen: ‘Huh, wacht even?! Gaan we nu allemaal hetzelfde trucje toepassen? Ben ik de enige die hier vraagtekens bij zet? Doe ik iets niet goed, heb ik iets gemist of snap ik iets niet?’ 

Het was alsof we in de klas zaten en iedereen was overtuigt, behalve ik. Van huis uit heb ik niet geleerd om vragen te hebben en zeker niet om ze te stellen, dus twijfelde ik aan mezelf. Onzeker staarde ik naar de klok hopend dat ik al weg kon, of ik verliet die zuur betaalde online omgeving.

Overtuigingskracht en onzekerheid

Het duurde wel even voordat ik doorkreeg dat het geen onvermogen van mijn kant was. Ik haakte af omdat het inhoudelijk niet of niet volledig bij mij paste. Het voelde gewoon niet goed. Achteraf ontdekte ik dat ik niet zozeer naar de inhoud van zo’n training op zoek was, maar naar de zekerheid op succes dat men beloofde. Het was de overtuigingskracht van de ander en mijn gebrek aan zelfvertrouwen waardoor ik die ander eerder en méér geloofde dan mezelf.

Massa is kassa

Daar spelen die zogenaamde succesformules handig op in. Ze zijn er voor de grote massa en dus qua inhoud algemeen. Natuurlijk leerde ik er wel iets. Het heeft me vooral algemene kennis opgeleverd. Maar het heeft mij niet verder gebracht en nooit datgene waar ik wérkelijk naar zocht. Geld en energie wat ik beter in mezelf had kunnen investeren.

Uiteindelijk vond ik mijn zekerheid, maar niet door het buiten mezelf te zoeken. Mijn zelfvertrouwen vond ik door juist naar binnen te kijken en te ontdekken wie ik ben, wat ik wil en wat mijn normen en waarden zijn. Waar sta ik voor? Wat vind ik belangrijk? Wat past bij mij en wat niet? Daarop baseer ik mijn keuzes. Een investering die zich tot op de dag van vandaag terugverdiend.

Proactief denken en handelen

Heerlijk toch, zo’n klant die zich oprecht zaken afvraagt? Daarmee hoor ik ook haar buiten zichzelf zoeken naar mogelijkheden, kansen en geluk voor zichzelf en haar bedrijf.

Dus gaan we aan de slag, door juist naar binnen te kijken. Ik laat haar zien wie zij is, wat zij van huis uit heeft meegekregen, waar ze blij van wordt en wat haar energie geeft. Welke talenten en competenties zij van nature heeft. Door dit in het licht van haar zelf en haar bedrijf te plaatsen vallen er wat kwartjes en een zucht van erkenning.

Natuurlijk komt daar geen kant en klare succesformule uitrollen. Was het maar wáár! De enige formule voor haar succes, bepaalt ze helemaal zelf. Door het maken van keuzes die aansluiten bij wie zij is, wat zij nodig heeft en wat zij belangrijk vindt. Dat genereert energie en maakt haar ‘in control’ in de richting die zij op wil. Dat is proactief keuzes maken.

Voor jou

Het feit dat ‘succesformules’ kunnen bestaan heeft te maken met het aangeboren fenomeen, dat wij mensen graag de massa volgen. Evolutionair gezien heel logisch, want daarmee proberen we het risico te vermijden dat we een foute keuze maken. Instinctief vertrouwen we erop dat die anderen een weloverwogen keuze hebben gemaakt en gaan er dan in mee. Bang om die ene kans op succes te missen, dus als die ander het ook doet, dan zal het wel goed zijn. Dit is reactief reageren op mogelijkheden die zich voordoen.

Je zal mij niet horen zeggen dat proactief keuzes maken makkelijk is. Als je jezelf eenmaal leert kennen, kan dat betekenen dat je moet inzien dat reeds gemaakte keuzes niet, of niet meer in jouw voordeel zijn. Als je het aandurft om werkelijk te gaan doen waar jouw hart naar uitgaat, dan volgt succes en geluk als vanzelf.

Succes en geluk is geen doel, maar een gevolg van je keuzes.

Overigens zeg ik hiermee niet dat er bij ‘goeroes’ niets te halen valt. Zéker wel. Mijns inziens vooral inspiratie. Als je geluk hebt geeft het je stof tot nadenken. Weer anderen worden bevestigd en horen wat ze al weten, op een andere manier gebracht. Helemaal niets mis mee, maar verwacht geen veranderingen of oplossingen. Om het simpele feit, wat voor de één werkt, hoeft voor de ander niet te werken.

Zoals je uit mijn verhaal kan opmaken liggen werkelijke oplossingen een stuk ingewikkelder en op een ander vlak dan waar de meesten zoeken. En geloof mij, al die succesvolle mensen danken hun succes niet aan zo’n zelfde online omgeving, maar aan persoonlijke coaches. Voor werkelijke verandering is een veilige setting en persoonlijke aandacht nodig. Waarom? Dat lees je hier.

Proactief kiezen doe je zo

Als het goed is, zit je als ondernemer niet stil. Je bent altijd op zoek naar vernieuwing, uitbreiding, hoe iets anders en/of beter kan. Als je het nog niet helemaal helder hebt, en iets (on- of offline) trekt je aandacht, vraag je dan eerst af;

– wat daarin triggert mij precies? – Wat vind ik ervan? – Wat wil ik wel, wat wil ik niet? – Wat vind ik belangrijk? – Welke behoefte voel ik? – Wat wil ik bereiken? – Wat heb ik nodig? – Als ik deze keuze maak, vervult het dan mijn behoefte?

Stel vragen en zoek net zo lang totdat jij voelt dat het je verder gaat helpen. Wees ook niet bang om afscheid te nemen als blijkt dat het niet, of niet meer, past bij wie jij bent en/of wat je wilt doen.

Ik voel me een bevoorrecht mens. Ik heb al heel wat mensen mogen helpen naar diepere inzichten en het maken van keuzes in elke fase van reactief naar proactief denken en handelen. Lees hier referenties van mijn klanten.

Wil je zeker weten of IK je verder kan helpen? Vraag het me. Vul hier je gegevens in en ik neem contact met je op.

Doe wat goed voelt.

Astrid

(Note: Ter inspiratie, vormgeving en behoud van essentie en leesbaarheid van mijn blogs, verwerk ik ervaringen van mezelf en/of die van klanten die daarvoor hun toestemming hebben gegeven.)

Geplaatst in Bewustwording, Blog met oefening, Succes

Lifecoach logo

Voor succesvol leven en werken.