Voel jij je onzeker?

Voel jij je onzeker?

Er zit een hoop ruis op de lijn', zegt ze nadat ze haar verhaal verteld heeft. Het gevoel dat alles op z'n kop staat en de emoties die daarmee gepaard gaan maken haar moe en aan het twijfelen.

Er zit een hoop ruis op de lijn', zegt ze nadat ze haar verhaal verteld heeft. Het gevoel dat alles op z'n kop staat en de emoties die daarmee gepaard gaan maken haar moe en aan het twijfelen. Er zit een hoop ruis op de lijn', zegt ze nadat ze haar verhaal verteld heeft. Het gevoel dat alles op z'n kop staat en de emoties die daarmee gepaard gaan maken haar moe en aan het twijfelen. Die onzekerheid....

Inzicht

Om haar situatie, gevoelens en emoties beter te begrijpen, besluiten we een oefening te doen:

"Als jongste in ons gezin, was ik erg gehecht aan m'n moeder. Ik zie mijzelf als kleinkind aan m'n moeders rok hangen en eerst de kat uit de boom kijken. Ook mijn vader en oudere broers en zussen staan beschermend om mij heen. Het voelt heerlijk om zo op te groeien in die veilige omgeving waarbij ik mij altijd gesteund voelde door m'n familie."

Ze heeft zich nooit gerealiseerd dat deze veiligheid voor haar zo belangrijk was! Nu begrijpt zij dat het overlijden van haar vader niet alleen voelde als verdriet, maar ook als het wegvallen van deze bescherming. Zo voelt de situatie op dit moment ook! Inmiddels is ze volwassen en heeft ze de rok van haar moeder niet meer nodig. Ze heeft al zo vaak bewezen zelfstandig stappen te kunnen ondernemen. Met dit inzicht kan zij haar gevoel van veiligheid voelen en bewust inzetten wanneer het lastig wordt. Ze kan altijd rekenen op die veiligheid die ze als kind vanuit haar gezin heeft meegekregen.

Zelfvertrouwen

Die veiligheid is belangrijk geweest om haar zelfvertrouwen te ontwikkelen. De manier waarop deze belangrijke waarde zich in haar manifesteert is bewust geworden. Nu zij haar veiligheid en haar zelfvertrouwen heeft kunnen voelen, kan zij makkelijker met haar situatie omgaan. Zij begrijpt haar gevoel en emoties beter en voelt het zelfvertrouwen om zelfstandig door te gaan.

Tip

Voel jij je in een situatie die onzekerheid? Stel jezelf dan eens deze vraag: wat heb jij nodig om je veilig te voelen en met zelfvertrouwen te ondernemen? 
Let daarbij ook eens op je ademhaling. Grote kans dat deze vrij hoog in je borstkas zit. Adem 2 tellen in en 4 tellen uit, brengt je ademhaling naar beneden. Denk aan een situatie waarin je vol zelfvertrouwen was en haal dat gevoel naar boven om nieuwe uitdagingen aan te gaan! Succes!
Astrid

Wil je meer weten?

Heb je een vraag of wil je weten of ik je verder kan helpen? Vul je gegevens in en ik neem contact met je op!
Typ bovenstaande code over.