Waarom alleen praten niet voldoende is

Waarom alleen praten niet voldoende is

Onze huidige maatschappij hecht veel waarde aan ons denkvermogen en de wetenschap. De beperking van deze eenzijdigheid wordt pijnlijk zichtbaar in de explosief groeiende gezondheidszorg. Dat komt omdat we méér zijn dan alleen ons hoofd.

Zij geeft aan in een moeilijk periode te zitten. Al een tijdje. Van ons vorige gesprek kan zij zich weinig herinneren en heeft moeite gehad met het opschrijven ervan. Zij heeft te lang gewacht, zegt zij zelf.

Hoewel zij al mooie stappen heeft gezet is dat nog altijd weinig in actie te zien. Zij weet dat zij vlucht in haar hoofd door over van alles heel erg na te denken. Er is een onzichtbare drempel die haar ervan weerhoudt om met actie en focus werkelijk voor zichzelf te kiezen.


Praten met iemand


Terwijl we het er zo over hebben, slikt zij een brok in haar keel weg. Zij heeft het gevoel het leven van anderen te hebben geleefd. Soms worden haar alledaagse dingen gevraagd waar zij gewoonweg geen antwoord op heeft. “Het lijkt erop alsof ik nauwelijks deel uitmaak van mijn eigen leven”, zegt ze. Het raakt haar. Vervolgens hoor ik hoe zij zichzelf veroordeeld en de schuld geeft van alles.


Stoppen met praten


Dan stel ik voor om een tekenopdracht te doen. Als we aan de opdracht beginnen zie ik haar denken en spoor haar aan om gewoon de stift op het vel papier te zetten en haar intuïtie te volgen. Zij begint en gaandeweg ontvouwt zich een tekening. Tegen het einde van de sessie, als zij bijna klaar is, zie ik dat het resultaat haar raakt.

Zij trekt haar conclusie en zegt: “Ach… er zijn wel ergere tekeningen te bedenken.” Waarop ik antwoord dat er óók betere bestaan. Zij kijkt me leeg aan, als ik haar teruggeef dat zij met haar opmerking de situatie relativeert, maar ook negeert. Als huiswerk geef ik haar mee dat zij alles wat bij deze tekening hoort, volledig gaat uitschrijven. Zij mag het de volgende keer meenemen.

Als we een paar weken later weer samen zijn, gaat het redelijk met haar. Het uitschrijven van haar tekening was pittig. "Maar ook goed," vertelt ze. Het feit dat zij het nu heeft opgeschreven en weer gevoeld heeft, geeft haar ook een gevoel van kracht. Waar zij bang voor was, bleek achteraf niet nodig. “Ik kon het blijkbaar aan en dat voelt goed”, zegt ze.


Erkennen van je geschiedenis


Zij vindt het wel heel spannend om het aan mij voor te lezen. Vooruitlopend vraagt zij of ik haar alsjeblieft hetzelfde wil blijven zien zoals ik nu doe. Zij schaamt zich voor veel dingen. Ooit deed ik op dezelfde manier mijn verhaal en ken het gevoel. Daardoor kan ik haar geruststellen en volledig bij haar zijn.

Ze neemt een slok thee en begint te lezen. Sommige onderdelen kosten haar veel moeite, maar ik luister geduldig. Als het haar even teveel wordt, nemen we de tijd, een slok thee en vervolgt zij haar verhaal.

Aan het einde slaakt zij een diepe zucht. Het duurt niet lang of zij is hersteld van de rollercoaster aan gevoelens en emoties die het teweeg bracht. Zwijgzaam drinken we ons laatste restje koude thee en dan kijkt zij mij opgelucht aan.

"Het voelt goed, dit was wat ik nodig had”, zegt ze. “Nu kan ik door en wil ik de rest van mijn leven anders vormgeven. Als ik ooit nog eens zo’n tekening maak, wil ik dat het er heel anders uitziet”, zegt ze.


Voor jou


Waarom alleen praten niet voldoende is? Omdat praten veelal een mentale uiting blijft over iets wat is gebeurd. Omdat woorden en/of emoties al snel gebagatelliseerd of weggestopt worden. Dan praten we over situaties alsof het over iemand anders gaat. Ons ego kent vele trucjes om onszelf en anderen om de tuin te leiden. Ergens over praten is niet hetzelfde als óók voelen wat je zegt.

Zo'n mentale uiting is natuurlijk prima binnen oppervlakkige relaties. Je hoeft niet bij iedereen je ziel en zaligheid neer te leggen. Liever niet zelfs. Mensen kunnen onbewust terugdeinzen van hetgeen je vertelt en staan niet altijd even stevig in hun schoenen. Dan wordt zo'n gesprek alleen maar onveiliger, waardoor jij wordt geremd. Dat gaat je niet helpen.


Chakra psychologie


In mijn coaching gebruik ik Chakra psychologie. Hierbij is het belangrijk dat we energetisch contact maken met ons lichaam. Dat heet aarden. We zijn geaard als we stevig contact met de aarde maken, vooral via onze voeten en benen. Dit merken we op door onze gewaarwording, gevoel en actie. Geaard zijn zorgt ervoor dat we ons veilig voelen, levendig, op onszelf geconcentreerd en ook in onze omgeving geworteld zijn.

Bewustzijn daarentegen ontstaat vanuit de ongrijpbare eenheid die we geest noemen. Het omvat ons innerlijk inzicht, ons geheugen, onze dromen en opvattingen. Het zorgt ervoor dat we de informatie die we met onze zintuigen waarnemen organiseren.


We zijn meer dan alleen ons hoofd


Het meerendeel van de mensen in onze maatschappij zijn met hun bewustzijn NIET in verbinding met hun lichaam. Door allerlei gebeurtenissen kan ons bewustzijn van ons lichaam losraken; een fysiologische reactie van ons zenuwstelsel. In zo'n geval blijft onze geest uitgestrekt en vaag, dromerig en leeg. Wanneer onze geest met ons lichaam is verbonden en dus wortels vinden, wordt ons innerlijk inzicht, ons geheugen, onze dromen en opvattingen tastbaar en werkzaam. Dan pas krijgt ons leven inhoud en bezieling, ofwel 'handen en voeten'.


Kom je er met alleen praten niet uit?

Gun jezelf ook een leven vol inhoud en bezieling, ik help je verder. Vul hiernaast je gegevens in en ik neem contact met je op.

Wat je ontkent, haalt je uiteindelijk in.

Astrid


(Note: Ter inspiratie, vormgeving en behoud van essentie en leesbaarheid van mijn blogs, verwerk ik ervaringen van mezelf en/of die van klanten die daarvoor hun toestemming hebben gegeven.)
Astrid

Wil jij dit ook?

Vul hier je gegevens in en ik neem contact met je op!
Typ bovenstaande code over.