Zo word je stress de baas

Zo word je stress de baas

Heb jij ook voorgenomen om bij terugkomst van vakantie je niet meer gek te laten maken? Dit blijkt vaak van korte duur. Stress is niet meer weg te denken in onze maatschappij. Is het niet slimmer om er zelf beter mee om te gaan? Zo word je stress de baas.

“Sinds ik bij jou kom word ik steeds bewuster van mezelf,” zegt ze lachend. Laatst waren haar kinderen voor een paar dagen uit logeren. Sinds tijden waren zij en haar man weer eens een lang weekend samen. “Heerlijk, weer eens een paar nachten goed geslapen,” zegt ze. Het viel haar op hoe ontspannen ze die dagen was. Daarmee kwam ze ook tot de conclusie dat dit niet vanzelfsprekend is.

Nu de kinderen weer thuis zijn en zij weer aan het werk is, merkt ze hoe ze weer ‘aan’ gaat. “Nu pas merk ik dat ik eigenlijk altijd ‘aan’ sta,” merkt ze op. Ze heeft echt geprobeerd om dat fijne, ontspannen gevoel vast te houden, maar dat is niet gelukt. “Wat betekent ‘aan’ staan voor jou, vraag ik? Voor haar betekent het niet alleen continu bezig zijn, maar ook alert zijn op wat er om haar heen gebeurt.


Symptomen van stress


Ze wil heel graag die ontspanning hebben en houden, óók als de kinderen er zijn. Om daar meer inzicht in te krijgen stel ik voor om met Voice Dialogue aan de slag te gaan.

Al snel blijkt hoe gespannen zij is als we met haar ‘alert’ zijn in gesprek gaan. Ze is verbaast om te voelen dat er warmte van onder naar boven door haar lijf gaat en al haar spieren zich schrap zetten. Vervolgens begint ze te bewegen met haar armen. “Wat willen die armen,” vraag ik? Die armen willen actie.

Als we er verder op doorgaan, blijkt dit haar doorzettingsvermogen te zijn. Haar houding, haar woorden, haar ogen, alles is doorspekt met lef, durf en doen. Vastbesloten om ergens aan te beginnen én het af te maken.

Tegelijkertijd zorgt dit ook voor onrust, stress en moeten. Ze kan niet stilzitten, ze is altijd bezig. In haar hoofd denkt ze continue vooruit. Over dingen die nog moeten gebeuren, maar voorál over eventuele negatieve consequenties die daaruit kunnen voortvloeien. Ze slaakt een diepe zucht. Ze legt uit: “Als ik thuis aan het koken ben, dan ben ik niet alleen aan het koken, ondertussen volg ik alles - ook mijn kinderen - om me heen.” Op het werk of tijdens vergaderingen is het niet anders. Ze is continue alert op wat iedereen zegt, vindt en wil.

Als we opnieuw in gesprek gaan omdat zij juist ontspanning wil, benoemt ze dit als ‘lief voor jezelf zijn.’ Het raakt haar direct. Terwijl ik haar een tissue overhandig, hoort ze zichzelf zeggen dat ‘lief voor jezelf zijn’ verwaarloosd is. “Dat kan ook niet anders, want ‘stress en moeten’ is er altijd,” roept ze geërgerd uit. “Met als gevolg dat ik er ook geen leuker mens van wordt,” merkt ze op. Snel geïrriteerd en altijd haast waarmee ze druk legt op haar gezin.

Als ik aangeef dat ‘druk, stress, moeten’ een stap terug zal moeten doen, om ‘lief voor jezelf zijn’ meer ruimte te geven, springen van paniek de tranen in haar ogen. Ze is bang. Bang dat het dan verkeerd zal gaan.


Oorzaken van stress


Ze vertelt: “ Als kind was ik een heel druk en spontaan meisje. Familie en vrienden van mijn ouders vonden mij erg druk en klaagden er ook over tegen mijn moeder. Mijn moeder vond dat natuurlijk vervelend en verontschuldigde zich voor mij. Ik voelde haar onmacht om mij in het gareel te houden.“

Onbewust wilde ze haar moeder niet tot last zijn en probeerde te voldoen aan de wensen van de mensen om haar heen. Ze ‘moet’ het voor iedereen dus goed doen. Ze heeft zichzelf aangeleerd om vooraf alle consequenties van haar handelen te bedenken om de kans op ‘het verkeerd doen’ uit te sluiten.

De angst om de onmacht en de veroordelingen te voelen, maakt loslaten wel héél moeilijk. Ze huivert, alleen al bij de gedachte. Als ik vraag wat ze nodig heeft, dan zegt ze: “Succesverhalen. Ik moet het vertrouwen krijgen dat 80% ook oké is en dat zaken dan niet perse in de soep hoeven te lopen.”


Stress verminderen


Al pratende komt ze met een eerste mogelijk poging; het ontbijt met de kinderen. Elke ochtend voelt ze tijdsdruk om de kinderen van ontbijt te voorzien en naar de opvang te brengen, omdat zij moet werken. Maar of zij nou om 08.15 uur, om 08.30 uur of om 09.00 uur op het werk verschijnt, maakt voor haar baas niet uit. Vlak daarna merkt ze op dat het ook kan als de kinderen naar bed gaan. Ze moeten van haar om 19.00 uur liggen. “Maar,” zegt ze: “wat maakt het uit als het 19.15 uur of 19.30 uur wordt?”

Ze is benieuwd hoe haar kinderen zullen reageren als zij die druk en stress er vanaf haalt. De consequenties zijn te overzien. Ze wil het wel eens proberen om wat liever voor zichzelf en haar gezin te zijn. Als dit een succesverhaal wordt, kan zij langzaam uitbreiding invoeren.


Voor jou


Een drukke baan, files, grote groepen mensen en/of deadlines lijken boosdoeners als het gaat om stress. Maar die rij auto’s - die we file noemen - heeft geen stress hoor. JIJ bent degene die de stress ervaart. Alles wat er buiten jou gebeurt vormt slechts de trigger. Niet iedereen krijgt stress van hetzelfde. Waar jij gestrest van raakt, raak ik het niet en andersom. Als je niet weet waardoor jouw stress wordt veroorzaakt, hoe wil je het dan kwijtraken?


Ben jij klaar om definitief afscheid te nemen van stress?


Ik help je om inzicht te krijgen waar jouw stress vandaan komt. Daarmee kan een deel van de lading die het heeft er al af. Samen brengen we verandering in de ervaringen die je opdeed, waardoor het vervolg anders zal zijn.


Wat levert ontspanning jou op?


Bij mij leer je geen trucjes, ik breng je terug naar je basis en zorg ervoor dat jij de ontspanning in jezelf gaat vinden. Vul hiernaast je gegevens in en ik neem contact met je op.

Get relaxed!

Astrid


(Note: Ter inspiratie, vormgeving en behoud van essentie en leesbaarheid van mijn blogs, verwerk ik ervaringen van mezelf en/of die van klanten die daarvoor hun toestemming hebben gegeven.)
Astrid

Wil jij dit ook?

Vul hier je gegevens in en ik neem contact met je op!
Typ bovenstaande code over.