Voor bedrijven

Psychische- of emotionele problemen bij medewerkers


Veel mensen hebben vaak zelf niet in de gaten dat er psychische- of emotionele problemen spelen wat hun functioneren beïnvloedt. Het zijn vaak de mensen om hen heen die doorkrijgen dat er iets speelt. Waar moet je op letten?

Veel voorkomende signalen zijn:

  • vaker dan normaal een slecht humeur
  • verbale felheid
  • snel geïrriteerd
  • afnemende concentratie
  • stiller worden
  • afwezig door malen/wegdromen
  • veel zuchten
  • vaker fouten maken
  • mensen of taken ontwijken
  • rebels gedrag
  • verbaal rebels gedrag
  • klagen over niet goed kunnen slapen
  • piekeren
  • klagen over teveel stress


Medewerker met psychische problemen op de werkvloer?


Afwijkend gedrag, zoals hierboven benoemd, heeft een oorzaak. Dat kan werk-gerelateerd zijn, maar dat hoeft niet. Elke medewerker heeft, naast werk, ook een privéleven waar van alles kan spelen. Wat het ook is, dit soort klachten hebben een weerslag op zijn of haar welzijn en functioneren.

Mede door o.a. alle problematiek rondom Covid, het thuiswerken, het ontbreken van afleiding en sociale contacten alsóók het weer naar kantoor gaan, is het emotionele welzijn van veel mensen onder druk komen te staan. Onderliggende, vaak sluimerende problemen zijn versnelt aan de oppervlakte gekomen, wat z'n weerslag heeft op het psychisch welzijn van mensen. Veel mensen ervaren stress.


Risico's en kosten voor werkgevers


Volgens 'het Trimbos instituut' is bij ruim een derde van het werkgerelateerd verzuim, werkstress de belangrijkste oorzaak. De kosten voor dit verzuim liepen in 2018 op tot 3,1 miljard euro. Tel daar alle Covid gerelateerde problemen bij op en je hebt alle reden om ervoor te zorgen dat werknemers goed in hun vel zitten en niet uitvallen door psychische klachten. (factsheet | Werkstress 2020)


De risicogroepen die als gevolg van Covid dreigen uit te vallen:

  • Relatief jonge (vooral jonger dan 45 jaar), hoog opgeleide mannen, samenwonend en (vaak) een thuiswonend kind hebben.
  • Relatief jonge vrouwen (vooral jonger dan 45 jaar), over het algemeen hoog opgeleid maar omvat ook een groep van laag opgeleiden. De grote meerderheid heeft een, vaak jong, thuiswonend kind (< 11 jaar).


Wat kan je als werkgever doen bij vermoeden psychische klachten?


Via de reguliere weg:

  • Medewerker met psychische klachten gaat langs de huisarts.
  • Hulpverlening valt binnen de ziektekostenverzekering van de medewerker.
  • Huisarts kijkt naar de gezondheid van de persoon en zal hem of haar richting een psycholoog of praktijkondersteuner sturen.
  • Dit lijkt handiger, maar blijkt vaak het tegenovergestelde op te leveren, blijkt uit onderzoek.
  • Lange wachtlijst, langdurig herstel


Via een Arbodienst:

  • Een arbo-arts richt zich ook op de gezondheid van de persoon, maar houdt ook rekening met terugkeer naar het werk.
  • Deze zal de medewerker ook naar een (bedrijfs)psycholoog of maatschappelijk werk sturen, waarbij de kosten voor rekening van de werkgever zijn.
  • Lange wachtlijst, hoge kosten.


Via Lifecoach.nl:

  • Eén gesprek met onze Life coaches geeft inzicht in de problematiek van een medewerker.
  • Wij zijn opgeleid om te beoordelen of er psychische- en/of emotionele klachten spelen die bij ons thuishoren of dat doorverwijzing nodig is.
  • Geen wachtlijst.
  • Persoonlijke aandacht van gemiddeld 1,5 uur per sessie.
  • Direct beginnen met werken aan herstel.
  • Stimuleren eigen verantwoordelijkheid en zelfzorg.
  • Lifecoaching is een combinatie is van oplossingsgericht coachen én therapie, wat in veel gevallen een slimme, snelle en resultaatgerichte manier is om uitval te voorkomen en medewerkers op de werkvloer te behouden. 


Meer informatie?


Meer weten? Graag bespreken wij de mogelijkheden. Stuur ons een email en wij nemen contact op.
 
Lees mijn verhaal vol inzichten, tips en handvatten. Download het gratis en ga VANDAAG nog aan de slag!
Typ bovenstaande code over.
Astrid

Wil jij dit ook?

Vul hier je gegevens in en ik neem contact met je op!
Typ bovenstaande code over.